Az alvászavarok leggyakoribb okai és gyermekbarát megoldások

A nappali feszültség, a sok tévézés, az erőszak, legnagyobb igyekezetünk ellenére is bekúszik gyermekünk életébe, és okozhat éjszakai alvásproblémát, akár rémálmokat is. Az alvásprobléma számos változatban jelentkezhet. Lehet, hogy gyermekünk nem alszik el egyedül, vagy elalszik, de éjfél körül már az ágyunkban van. Az éjszakai felsírás, nyugtalan és felszínes alvás, a többszöri felébredés is gyakori probléma.

A szuperérzékeny gyerekeknek – és persze a nem szuperérzékenyeknek is – sok alvásra van szükségük ahhoz, hogy jól kipihenjék magukat. Ha folyamatosan előfordul, hogy gyerkőcöd nem alussza ki magát, állj a sarkadra a korai lefekvést illetően és gondoskodj róla, hogy nyugodtan tudjon aludni.

Hiszen a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás, mindennél jobban befolyásolja gyermeked következő napját. A szuperérzékeny gyereket nagyon megviseli a tartós alváshiány.

TIPP:

Gondoskodj róla, hogy legyen kényelmes, saját ágya; finom anyagból ágyneműje – ami nem szúrós, viszketős – legyen friss levegő a szobájában, ehhez elalvás előtt érdemes jól kiszellőztetni a szobát és ha lehet résnyire éjszakára is nyitva hagyni; legyen csend és nyugalom, valamint megfelelő fényviszonyok a szobában. Függönyözd el az ablakokat, hogy ne világítson be fény az utcáról; de ha a teljes sötétséget nem viseli el, legyen egy halvány kis irányfény, ami egész éjszaka bekapcsolva maradhat.

Lefekvés és alvás – úgy általában

Az esti lefekvés és a reggeli felkelés a legjelentősebb átmenetek. Sokat segít a gyerekeknek, ha ezeknek van egy egyedi, megszokott rituáléja. Készíts képregényt a lefekvési szertartás egyes mozzanatairól és a gyerek vezessen végig rajta benneteket.

Nagyon jó, ha az ágyba bújást megnyugtató rutintevékenységek előzik meg, így például: fürdés, mesemondás, ima vagy amit mindketten szeretnétek. Az alváshoz is viseljen olyan alvóruhát, amit szeret.

TIPP:

Ha jellemző rá, hogy gyakran felkel és kijön az ágyból, készíts neki ún: ”felkelés kártyákat”, amiket használhat bármilyen okból (például: inni megyek, pisilni kell, másik alvós állat kell, megkeresem, megnézem, fázom), ha viszont ezek elfogytak, akkor ennyi, nincs több felkelés.

Ha éjjel felriad próbáld meg kitalálni, hogy mi a baj. Fél? Szomjas? Egyedül érzi magát? Meleg van? Túlingerlődött, és nem tud megnyugodni? Ha orvosoltátok a problémát és még mindig fel akar kelni, mondd el neki, hogy ébren maradhat, de neked aludnod kell, hogy reggel jól érezd magad. Neki nem kellene aludnia?

Rémálmok

Előfordulhat, hogy a gyerekek rossz álomból riadnak fel éjszaka. Különösen egy és öt éves koruk között fordul elő gyakran, hogy olyasmit álmodik, hogy elhagyják vagy megtámadják, vagyis átéli a két legnagyobb veszedelmet, ami őt érheti. Ilyenkor csak nyugtasd meg, hogy biztonságban van, szereted őt és az egész csak egy rossz álom volt, ami már el is múlt.

5 éves kora körül már abban is fogsz tudni segíteni neki, hogy elfogadja és a hasznára tudja fordítani az élénk álmokat. Ha reggel meg tudjátok beszélni az álmait, az segít eloszlatni a negatív érzéseket, amiket egy rossz álom a napjára vetíthet.

Lehet, hogy meg is tudod neki magyarázni, hogy mi lehetett az oka annak az álomnak – esetleg előző nap valami megijesztette. Azt is megtaníthatod neki, hogy tanulhat az álmaiból, hiszen egy rossz álom sokszor felhívja a figyelmünket valamire, ami zavar bennünket, vagy megtanít arra, hogyan nézzünk szembe félelmeinkkel.

Félelem az elalvástól

Fontos tudnunk, azt is, hogy gyermekünk számára az a félelmetes ágy alatt levő krokodil teljesen valóságos. Ne próbáljuk neki megmagyarázni, hogy nincs is ott, mert neki bizony ott van és félelme nagyon is valóságos félelem. Ugyanez a helyzet a szellemektől, a rossz manóktól és a sötétségtől való félelemmel is. Ezekben az esetekben is, megoldást nem az jelenti, hogy magára hagyjuk szenvedéseivel, miközben azt hangoztatjuk, nézze meg nincs ott semmi.

TIPP:

Sokat segíthet a félelem elűzésében, és a rémálmok is szépen megszűnnek, ha elalvás előtt egy relaxációs kis mesét olvasol neki, így el tud majd lazulni, pozitív képekkel és gondolatokkal látod el és egészen biztos, hogy könnyebben el is alszik.

Elektromágneses sugárzás

Az elalvásnál jelentkező idegességet, elalvási zavarokat, vagy ha gyermeked nem tudja átaludni az éjszakát, az is okozhatja, hogy túl sok az elektromágneses sugárzás a szobájában.

A bekapcsolt TV, számítógép, egyéb elektromos berendezések, a túl sok konnektor az ágy közelében szintén zavaró lehet. Ugyanígy a halogén lámpák, melyet ugyan kikapcsolunk éjszakára, de bedugva hagyjuk a konnektorban. Hiába kapcsoljuk ki ezeket, akkor is sugárzást bocsátanak ki magukból.

Ha több ilyen készülék van gyermeked szobájában, ahol ő alszik, előfordulhat, hogy egy perc ellazulást sem fog találni.

TIPP:

Ügyelj hát arra, hogy az elektromos készülékek minden esetben legalább két és fél méterre legyenek gyermeked testétől és főleg a fejétől.

Használj olyan hosszabbítókat, melyeken a főkapcsolót le lehet kapcsolni éjszakára.

További TIPPEK valamennyi problémára

Virágesszenciák

Ha az alvási problémákra virágesszenciákat használunk, nagyon hamar megoldódnak az éjszakai rémálmok, a meghatározhatatlan, sejtelmes félelmek és gyerkőcünk hamarosan úgy fog aludni, mint egy kisangyal :-).

A Bohócvirág esszencia Rezgőnyárral kombinálva rövid idő alatt látványos eredményeket hoz.

Kristályok

Az érzékeny gyerekek alvási problémáinál gyors segítséget nyújthatnak a kristályok.

Helyezz ametisztet és/vagy rózsakvarcot gyermeked éjjeli szekrényére vagy ha lapos, sima kőről van szó, akár a párnája alá is teheted. Az ablakpárkányra pedig kerüljön egy hegyikristály (kvarckristály). Csodás rezgéseikkel biztosítják a tisztább teret és a belső, lelki nyugalmat gyermeked számára.

Ha gyermeked elég idős hozzá, nagyon jó, ha a kristályt ő maga választja ki – a szükséges kövek közül – mert a gyerekek ösztönösen ráéreznek, hogy melyik a legjobb a számukra. Egy jó kis közös program lehet, ha elmentek együtt megvenni ezeket a kristályokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük