Iskolai nehézségek szuperérzékeny szemmel

 

A szuperérzékeny gyerekek iskolai problémái teljesen más jellegűek, mint az, amit az általunk már jól ismert tanulási és magatartászavar címke takar, melyet manapság az iskolák előszeretettel aggatnak egyre több gyerekre. A más jellegű problémák, más típusú megoldási lehetőségeket kívánnak.

A jó hír viszont, hogy a szuperérzékeny gyerekeknek nincsenek súlyos viselkedési problémáik az iskolában! Egy ilyen gyerekről csak nagyon ritkán, de inkább sosem hallani olyat, hogy verekszik, vagy piszkál más gyerekeket, iskolát kerül, lop, hazudik vagy sértegeti a tanárokat.

Általában kitűnő diákok, szívesen tanulnak, kiemelkedő a tudásszintjük is, a tanárok elismerik őket.

De akkor, mik is azok a nehézségek amivel meg kell küzdeniük? A nehézséget az jelenti, hogy maga az iskolai élet az, ami gyakran megviseli a szuperérzékeny gyerekeket. Nehézséget okoz nekik kilépni a családból a nagyvilágba, különösen az iskolába. Hogy miért? Ennek az okait fogjuk kitárgyalni és hasznos ötleteket, gondolatébresztő megoldási lehetőségeket felsorakoztatni. Tarts velünk!

Az iskolai élettel kapcsolatos általános nehézséget és feszültséget, az okozza, hogy az érzékeny gyerekek három alapvető problémával találkoznak szembe a legtöbb iskolában.

Rengeteg inger

Az iskolában rengeteg inger éri őket. Az osztály legnagyobb része persze nem szuperérzékeny, a termek zajosak és zsúfoltak, mindenki egyszerre kiabál, a tanítási nap pedig túl hosszú. Mindez együtt nagyon megterhelő lehet a számukra.

Mindemellett gyakran unják az iskolát, mert rögtön megértik, amit a tanár magyaráz, és nem tudják miért kell azt a többieknek a szájukba rágni. Ilyenkor történik, hogy a figyelmük elkalandozik és lemaradnak valami fontosról, ami aztán még bosszantja is őket.

Aránytalan büntetés

A suliban általában több a büntetés és a követelmény, mint otthon, és azt nem szabják a mi kis érzékenyünkhöz. Pedig ő aztán nagyon szeretne megfelelni minden iskolai követelménynek. Ha netán őt vagy az osztályt megbüntetik, nagyon a szívére veszi. Hiszen a büntetések úgy vannak kitalálva, hogy még a legmakacsabb gyerekhez is eljusson. Így ez az ő számára mindig eltúlzott lesz.

Barátkozás

Az iskolában találkoznak először a társas élet problémáival. A szülők szerint ezek a gyerekek otthon, barátok között, szomszédságban, ugyanolyan természetesen viselkednek, mint a többiek. Az iskolában azonban a viselkedésüket tekintve is a kisebbséghez tartoznak. Hajlamos például kívülállóként figyelni az ingergazdag környezetet, kizárva magát az eseményekből. Vagy tanúja lesz, ahogyan másokat piszkálnak, ez is okot ad az elzárkózásra vagy a heves reakciókra és mindez eltávolítja őt a többiektől. Mire megérti a játékszabályokat és jobban tudna alkalmazkodni a körülményekhez, a többiek már rég barátságokat kötöttek és róla pedig véleményt formálnak, miszerint: félénk, furcsán viselkedik, zárkózott, unalmas, stb.

Ezek miatt mind előfordulhat, hogy a gyerek feszültnek érzi magát az iskolában, részben az ingeráradat miatt. Szorongása és túlingereltsége korlátozza abban, hogy ki tudja bontakoztatni tanulási, társas és sportbeli képességeit. 

Gondold át mindezeket a tényezőket alaposan, amikor iskoláskorú szuperérzékeny gyermeked az iskola kezdés után egyik napról a másikra rosszkedvű, levert, ingerlékeny vagy visszahúzódó lesz.

Ha támogatni szeretnéd gyermekedet a hatékonyabb tanulásban, ajánlom figyelmedbe a gyerekeknek összeállított kineziológiai programomat, mely eredményesen oldja az iskolai és tanulással kapcsolatos stresszt, növeli az önbizalmat és a magabiztosságot, segíti a koncentrációt. A speciális technikák egyéni foglalkozások keretében sajátíthatók el vezetésemmel. Részleteket a Gyerek kineziológia menüpontban olvashatsz.

A szorongás és a feszültségek általános feloldásában az Access Bars módszerével segíthetek gyermekednek és neked is. Erről a módszerről az Access Bars és az Access Bars gyerekeknek oldalakon tájékozódhatsz.

 

Mivel a legfontosabb iskolai tevékenység azonban: a tanulás, nézzük először, hogy Te hogyan tudod őt ebben támogatni.

Amikor a gyerkőcöd maximalista a tanulásban:

Ki hallott már ilyet, hogy az is problémát jelenthet, ha a gyerek maximalista a tanulásban!? Pedig igen! Ez azért fordulhat elő, mert az érzékeny gyerekek általában jó tanulók, sőt túlzottan is jók. Ez azt jelenti, hogy túl sok időt fordítanak a házi feladat elkészítésére és az órákra való készülésre; jóval többet, mint amennyit a tanárok elvárnak.

Saját tempó

Nagyon hasznos, ha gyakran elbeszélgetsz gyermekeddel az egész élet, valamint a saját, egyéni tempó kialakításának fontosságáról, hogy megértse, kár a kelleténél több időt pazarolnia bármire, mert akkor nem marad idő az élet egyéb dolgaira.

Ha gyermeked maximalista, nem árt extra pihenőnapokat beiktatni a mindennapjaiba, hogy lássa, túl lehet élni azt is, ha valamiről lemarad, valamiből kimarad vagy valamit hibásan old meg.

Alku kötése

Ha gyermeked még kisebb köthetsz vele alkut is. Adj neki ultimátumot, hogy ha pl. 5 órára elkészül a leckével, még lesz időtök játszani is vacsi előtt 😊.

Ajánld fel a segítségedet

Mondd neki, hogy szívesen átnézed a házi feladatát, hogy nincs-e benne hiba. Persze ne légy maximalista, ne javíts ki minden apróságot. Ez arra jó, hogy gyermeked félelme eloszoljon a házi feladat minőségével kapcsolatban, és biztató megjegyzésekkel is bátoríthatod, hogy te a helyében elégedett lennél a megírt leckével, vagy szerinted a tanárnak úgyis tetszeni fog, ha nem írja át még egyszer.

Fontossági sorrend

Segíts neki, hogy hogyan kell felállítani a feladatok között a fontossági sorrendet. Ez egy olyan készség, amire egy szuperérzékeny embernek egész életében nagy szüksége van.

Mivel sokszor nincs idő egy feladat, dolgozat tökéletes kidolgozására vagy a szóbeli felkészülésre, tanítsd meg, hogyan tudja eldönteni, hogy mi az elsődleges, másodlagos stb., és ha szorít az idő nyugodjon bele a sokadlagos dolgok tökéletlen megoldásába vagy akár kihagyásába.

Még nehezebb lehet a félmegoldásokba belenyugodni, ha annak oka iskolán kívüli, például: többet kellene aludnia, vagy több időt szeretne a családdal, barátokkal lenni vagy csak pihenésre vágyik.

Időráfordítás

Beszéljétek meg mire mennyi időt kell fordítani. Akár egy ébresztő órát is beállíthattok, hogy jelezzen a megbeszélt idő felénél vagy háromnegyedénél, hogy gyermeked könnyebben megtanulja beosztani a hátralévő idejét. Ez különösen jól jöhet majd az időben kötött számonkérések esetén.

Saját tapasztalatok

Mesélj neki a saját tapasztalataidról, hogy Te hogyan birkóztál meg a magad korlátaival és hogyan rendezted el magadban, amikor hibáztál.

Életkora függvényében mondd el neki, hogy az állandó tanulás helyett, olykor el kell menni szórakozni, randizni, moziba vagy meccset nézni. A kikapcsolódással eltöltött idő, mindig megtérül, hiszen utána újult erővel folytathatja a tanulást, a munkát.

 

Tarts velünk a cikk következő részében is, amiben többek között arról is szó lesz, hogy mi a helyzet akkor, amikor a gyermeked nem maximalista a tanulásban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük