A gyerekek tanulási stílusa, alapvetően 2 egyszerű formában mutatkozik meg a hétköznapokban.
Gyermeked vagy MAXIMALISTA vagy NEM MAXIMALISTA a tanulásban.
Bár elsőre nem úgy tűnhet, de mind a két típusnak megvannak a maga nehézségei.
A cikksorozat első részében megnéztük, hogy mi lehet a tanulási problémák 6 olyan különleges oka, melyekre legtöbbször nem is gondolna egy szülő vagy egy pedagógus. Ha még nem olvastad ezt a részt IDE KATTINTVA megteheted.
Most ahhoz adok néhány egyszerű tippet, hogy hogyan kezelheted a gyakorlatban, és hogyan támogathatod gyermekedet, hogy a legtöbbet hozza ki magából, akkor is ha maximalista a tanulásban és akkor is, ha nem az.
Amikor a gyermeked maximalista
1. Próbáld meg kideríteni, hogy mi lehet a maximalizmus oka
Mielőtt visszafognád a gyermekedet a túl sok tanulásban, beszélgess vele, hogy kiderüljön számodra, mi lehet ennek az oka?
Talán fél valamelyik tanártól? Vagy jobb akar lenni valaki másnál az osztályban?
Nem érti igazán a kapott feladatot vagy túl nehéznek találja a tananyagot?
Esetleg nem érti mire való a házi feladat? (Ha ez lenne a helyzet, magyarázd el neki, hogy annak csak a gyakorlás a célja.)
Netán Te magad tulajdonítasz túl nagy jelentőséget az osztályzatoknak? Valld be magadnak töredelmesen, ha így van. Tényleg nem esnél kétségbe, ha a gyermeked nem tanulna kitűnően? Ismerd be magadnak, ha ez a helyzet, mielőtt indokolatlanul leszidnád őt.
De az is elképzelhető, hogy gyerkőcöd nagyon szeret tanulni és leckét írni!
2. Saját tempó, egyéni időbeosztás
Nagyon hasznos, ha gyakran elbeszélgetsz gyermekeddel az egész élet, valamint a saját, egyéni tempó kialakításának fontosságáról, hogy megértse, kár a kelleténél több időt pazarolnia bármire, mert akkor nem marad elegendő ideje az élet egyéb fontos dolgaira.
Iktassatok be extra pihenőnapokat a mindennapjaiba, hogy lássa, túl lehet élni azt is, ha valamiről lemarad, valamiből kimarad vagy valamit hibásan old meg.
3. Kössetek alkut
Ha gyermeked még kisebb, köthetsz vele alkut is. Adj neki ultimátumot, hogy ha pl. 5 órára elkészül a leckével, még lesz időtök játszani is vacsi előtt.
4. Ajánld fel a segítségedet
Mondd neki, hogy szívesen átnézed a házi feladatát, hogy nincs-e benne hiba. Persze nehogy kijavíts minden apróságot!
Itt az a szereped, hogy eloszlasd gyermeked félelmét azzal kapcsolatban, hogy a házi feladata esetleg nem elég jó.
Bátorítsd biztató megjegyzésekkel, hogy te a helyében elégedett lennél a megírt leckével, vagy szerinted a tanárnak úgyis tetszeni fog, ha nem írja át még egyszer.
5. Fontossági sorrend
Segíts neki, hogy hogyan kell felállítani a feladatok között a fontossági sorrendet. Ez egy olyan készség, amire egy szuperérzékeny embernek egész életében nagy szüksége van.
Mivel sokszor nincs idő egy feladat, dolgozat tökéletes kidolgozására vagy a szóbeli felkészülésre, tanítsd meg, hogyan tudja eldönteni, hogy mi az elsődleges, másodlagos stb., és ha szorít az idő nyugodjon bele a sokadlagos dolgok tökéletlen megoldásába vagy akár kihagyásába.
6. Időráfordítás
Beszéljétek meg mire mennyi időt kell fordítani. Akár egy ébresztő órát is beállíthattok, hogy jelezzen a megbeszélt idő felénél vagy háromnegyedénél, hogy gyermeked könnyebben megtanulja beosztani a hátralévő idejét. Ez különösen jól jöhet majd az időhöz kötött számonkérések esetén.
7. Saját tapasztalatok
Mesélj neki a saját tapasztalataidról, hogy Te hogyan birkóztál meg a magad korlátaival és hogyan rendezted el magadban, amikor hibáztál.
Életkora függvényében mondd el neki, hogy az állandó tanulás helyett, olykor el kell menni szórakozni, randizni, moziba vagy meccset nézni. A kikapcsolódással eltöltött idő, mindig megtérül, hiszen utána újult erővel folytathatja a tanulást, a munkát.
Amikor a gyermeked nem maximalista
1. Ha untatja őt az iskola – dolgozzátok fel alaposabban az új információkat
Te szülőként komolyan elősegítheted számára a különböző információk továbbgondolását, kielemzését, elmélyítését, ehhez viszont időre és energiára van szükség.
Lásd el a gyermekedet könyvekkel, komolyabb feladatokat tartalmazó feladatgyűjteményekkel, a kedvenc tantárgyában vagy témájában, amiben örömét leli.
Akár az iskolából is kölcsönözhettek ilyen típusú könyveket, hogy gyermeked kedvére gyakorolhasson – bármilyen furcsán hangzik -, de akár még a nyári szünetben is.
Ha úgy érzed jónak, akár otthoni oktatással is kiegészítheted a tudásvágyát vagy járathatod magániskolába is, ahol egyedi bánásmódban lehet része.
Engedd meg neki, hogy különórára, külön foglalkozásra vagy iskolai fakultációra járjon abban a témában, amiről szeretne többet tudni.
2. Ha fel nem ismert tanulási zavara, látás – vagy hallásproblémája van
Nagyon fontos, hogy az iskolában problémákkal küzdő gyermeket alaposan megvizsgáljuk, utána járjunk, hogy mi okozza a problémáját.
Semmiképp ne írjuk le azonnal buta vagy lusta diákként.
Legtöbbször, ha eltávolítjuk az őt hátráltató akadályokat, gyorsan kiderülhet, hogy van elég esze és érdeklődése is a gyereknek. Csak nem feltétlenül azt szeretné megtanulni, ami a felnőttek szerint a legfontosabb.
3. Ha korábban szerzett rossz tapasztalatok akadályozzák
Tartsd rajta folyamatosan a szemed gyermeked iskolai munkáján.
Nézd át minden házi dolgozatát, hogy rendesen elkészíti-e, sőt, ha kell, akár gépeld is le helyette. (de persze, ne te írd meg)
Készüljetek fel közösen és nagyon alaposan minden vizsgára, felelésre.
Vigyen minden kiselőadáshoz érdekes szemléltető ábrákat, idézeteket stb.
Meglátod, hogy előbb vagy utóbb a tanárok is elkezdik dicsérni és értékelni a munkáját, egyre jobb jegyeket kaphat, amitől könnyen fellelkesül, és lendületet kap a további alapos munkához.
A következő évben pedig a tanárok már csak a korábbi jó jegyeket látják és sulikezdés előtt jó tanulónak könyvelhetik őt el.
Tudom, hogy sok szülő nem tud ennyi időt szánni a gyermekére, de tekintsd ezt az időt egyfajta befektetésnek.
Mivel már úgyis olyan sok energiát fordítottál a gyermeked nevelésére, még egy kicsi biztosan belefér, hogy ne legyenek gondjai az iskolában.
És garantált, hogy minden pillanat és törődés busásan megtérül!