Tanulás és lélek
Az otthoni környezet mellett az oktatási rendszer az egyik legfontosabb színtér, ahol a legintenzívebb hatások, ingerek érik a szuperérzékeny gyerekeket. Sajnos azt mondhatjuk, hogy jelen pillanatban a legtöbb nehézséget az iskolával kapcsolatosan tapasztaljuk a gyerekeknél.
A gyermekek testének, elméjének, szellemének táplálása létfontosságú az egyéni fejlődésükhöz és sikeres tanulási folyamataikhoz, de a jelenlegi iskolarendszer csak az elméjükről gondoskodik, a lelkükről egyáltalán nem.
A legtöbb nevelési rendszer elhanyagolja a lélek hatását ránk, az egyediséget, a személyiséget, viszont az érzékeny gyerekeknek egyre inkább szükségük van finom irányításra és értő figyelemre ahhoz, hogy szuperérzékenységük ismeretében a legjobbat hozzák ki magukból.
A zűrzavaros iskolai környezet
Manapság olyan iskolai környezetben töltik a napjaikat a gyerekek, amely megnehezíti számukra, hogy boldogulni tudjanak valamennyire ebben a nehezen tolerálható közegben. Így a gyermekek sokszor eltévelyednek, vagy fásulttá, közönyössé válnak. Sokuknak olyan fizikai tünetei mutatkoznak, amelynek nincs semmilyen kimutatható szervi oka.
Szinte a legtöbb gyermekre igaz – nem csak a szuperérzékenyekre -, hogy nagyfokú érzékenységük miatt az állami iskolák merev és zűrzavaros, intézményjellegű légkörében rendkívül kellemetlenül érzik magukat.
Ezeknek a gyerekeknek a zűrzavar szó szerint véve fájdalmat okoz. A különböző hátterű és beállítottságú gyermekekkel teli osztálytermekben nehezen tudnak figyelni, alkalmazkodni és fejlődni.
A jellegzetes iskolai környezet zsúfoltsága, zűrzavara, az intézményszerű és katonás fegyelmet megkövetelő környezet csak árt a gyermekeknek.
A hegyes szögletek, durva felületek, a túl sok vizuális inger és a folyamatos zaj, túlzottan erős ingereket jelent, amit még tetéznek a fénycsövek, számítógépek, és más berendezések elektromágneses hullámai, ami akár el is szívhatja a gyerekektől a tanuláshoz és a figyeléshez szükséges energiát.
A gyerekek különböző módon reagálnak az őket érő kellemetlen helyzetekre
Egyes gyerekek tökéletesen felmérik a helyzetet, és megpróbálnak mindent a helyére tenni, hogy mindenki jól érezze magát – ez azonban hatalmas feladat egy kisgyermeknek. Előfordulhat az is, hogy ha nem járnak sikerrel, befelé fordulóvá válnak, ami hosszú távon igen káros lehet a számukra.
Vannak, akik inkább elmerülnek egy könyvben, vagy valami másban és ügyet sem vetnek a többiekre.
Mások pedig előállnak valamilyen ragyogó ötlettel, vagy kevésbé sem elfogadható módon hívják fel a figyelmet a helyzetre.
Megint mások pedig teljesen elutasító magatartást vesznek fel.
1. TIPP:
Sokat segíthetsz gyermekednek abban, hogy a fenti ártalmaktól megvédje magát, ha még iskolába menetel előtt rendszeresen alkalmazzátok a Fehér gömb gyakorlatot.
Egyszerűen kérd meg a gyermeked, hogy képzelje el egy pillanatra, hogy körbeveszi őt egy fényes, fehér sugárzó gömb, mint egy védőburok, ami segít, hogy a suliban jobban tudjon figyelni és ne fáradjon el olyan hamar.
Ahogyan elképzeli azt, hogy körülveszi őt a védelmező fehér fénygömb, már kész is az energetikai védelem. 🙂
Gyermeked energia és idegrendszere így kis idő elteltével egyre stabilabb lesz és egyre jobban mentesülni fog a negatív hatások alól.
2. TIPP:
Ha az iskolában nem is valósítható meg, de otthon mindenképpen vedd figyelembe gyermeked természetes tehetségét, irányultságait, képességeit, mi az, amit szeret, amit mond, és engedd, hogy a saját útját járja. Ne találd ki helyette, hogy milyen hobbija legyen, hogy milyen külön foglalkozásra járjon. Ha tanácstalan, hogy mit szeretne, beszéljétek meg a dolgot. Emeld ki képességeit, természetes tehetségét, hívd fel a figyelmét ezekre és vegyetek számba együtt minden választási lehetőséget, amit csinálhatna. De engedd, hogy ő válasszon. 🙂
3. TIPP:
Az iskola okozta stressz enyhítésének két további remek módszere: a tanuláskönnyítő gyakorlatok és az érzelmi stresszoldás.
A kineziológia speciális gyakorlatai nagyon hatásosnak bizonyulnak abban az esetben, amikor gyermeked olyan ismeretlen tanulási helyzetekbe kerül, amit veszélyhelyzetnek él meg és izmai emiatt megfeszülnek, megrövidülnek. Ezeknek a gyakorlatoknak a rendszeres elvégzésével ellazulnak az izmok, enyhül a stressz és könnyedebbé válik számára a tanulás, koncentráltabb lesz a figyelem és kiépülnek a megfelelő összeköttetések a jobb és bal agyfélteke között.
Az egyik leghatásosabb és legegyszerűbb gyakorlat a két agyfélteke összekapcsolására és szinte „bekapcsolja” a gyereket a tanuláshoz.
Keresztbe lendítés és indiánszökkenés:
Végezzen gyermeked 6 pár keresztbe lendítést, ilyenkor a bal könyököt és a jobb térdet összeérintjük a testünk előtt, majd a jobb könyököt és a bal térdet érintjük össze. Így biztosan kereszteződik a test két oldala. Mindkét oldalra 6-szor ismételjük.
Ezután végezzen 6 pár azonos oldali lendítést, a jobb kar magastartásba és vele egyszerre a jobb térd derékszögben behajlítva emelkedik, majd a másik oldalra is a bal kar-bal térd emelkedik. Ezt is 6-szor ismételje meg.
Újra 6 pár keresztbe lendítés jön, bal könyök – jobb térd összeérintése, majd jobb könyök – bal térd összeérintése.
Ha szükségét érezzük ismételjük meg a sorozatot háromszor, négyszer…
FONTOS! A gyakorlatot mindig a keresztbe lendítéssel fejezzétek be.