A komplex rajzelemzés módszere a gyermekterápiák minden ágazatában jól használható vizuális eszköz a gyermekek megismeréséhez.
A rajzelemzés egy újfajta megközelítésből segíthet a magatartászavarok, a tanulási problémák korai felismerésében és az érzelmi zavarok, a pszichoszomatikus panaszok hátterének feltárásában.
Az ehhez szükséges lélektani munkában nagyon jól használható eszközök a pszichológiai rajztesztek, melyek a személyiség mélyebb rétegeit vizsgálják, segítségükkel megismerhetők, felszínre hozhatók a gyermekek tudattalanjában rejlő vágyak és információk.
A rajz, mint játék szerepe a gyerekek terápiájában
A játéknak összetett szerepe van a gyerekek életében. Egyrészt a játék spontán módon segíti elő a fejlődésüket, másrészt a játéktevékenység során a gyerek felfedezi, megismeri a világot, és a saját tudását egyaránt, valamint ösztönösen feldolgozza, kidolgozza, kijátssza magából a pszichés feszültségeket, érzelmi impulzusokat és a számára aktuális élményeket.
A rajz és a játék külön-külön és együtt is előhozhatnak olyan lelki tartalmakat, akár örömöket, akár sérelmeket, amelyeket másként a kicsik csak nehezen tudnának elmondani. A gyermekek, a családrajzok és fantáziarajzok készítése közben, önkéntelenül mozgósítják azokat az érzelmi impulzusokat, amelyek a családtagokhoz és az ábrázolt élményekhez fűződő viszonyaikban szerepet játszanak.
Ahhoz, hogy az elkészített rajzok valóban bepillantást engedjenek a gyermeked lelkébe, számára a rajzhoz, mint játékhoz ideális feltételeket kell biztosítanunk:
- jól jön egy megfelelő játéktér és rajzi eszközök, ceruzák, festékek, filcek, kréták, vagy más játékeszközök
- fontos, hogy érezze a „gyökereit” egy olyan stabil kapcsolati hátteret, amelyben jól és érzelmileg biztonságban érzi magát
- segít, ha otthonos, családias körülményeket biztosítunk, ahol a gyermeked személyes hatékonyságát ideálisan meg tudja élni
- kiegyensúlyozott külső hatásokra van szükség, mert sem az aktivizálás, sem az elhanyagolás, az ingerszegény környezet, sem a túlzott elvárások, vagy az elkényeztetés, a teljes kiszolgálás nem megfelelők
- a sikerhez vezető játék típus választása, amely a gyermeked én-képét, hatékonyságát növeli
- egészséges, védelmet nyújtó, ésszerű határok biztosítása.
Pszichológiai rajztesztek felvétele során is fontos, hogy a gyermek azt játékként élhesse meg és az oldott, bensőséges világot éppúgy segítünk kialakítani a szülőkkel együtt, mintha a saját otthonában játszana és alkotna velük.
Ezáltal közelebb kerül a terapeuta személyéhez és önmagához is, ami pedig önmagában is elősegíti, hogy a játékban, illetve az alkotásban megközelítse a kimondhatatlant és kimondhatóvá tegye.
A mélylélektani feltárás mellett a gyermekrajz fontos funkciója, hogy a rajzról való interaktív beszélgetés segít leválasztani a személyéről a számára elfogadhatatlan érzéseket, élményeket, traumákat, s a problémák láthatóvá tételével segít távolságot teremteni önmaga és a probléma között.
A gyermekterápia fontos aspektusa, hogy a probléma a „probléma” és nem maga a gyermek. A papírra került probléma tehát különválik az éntől.
Minél többet találkozom a gyermekkel, minél többet rajzol számomra, minden esetben valamilyen új oldaláról ismerem meg, mindig kiegészül a „pillanatkép” valami új érzéssel, eseménnyel, jelenséggel, s így rajzolódik ki a képkockák sokaságából a teljesség.
A rajzolás áldásos hatásai a gyerekekre
- beindulnak az öngyógyító mechanizmusaik és aktivizálódnak a belső, kreatív erőforrásaik is
- ennek hatására előbb-utóbb felszínre kerül a problémát okozó konfliktus, mely körüljárhatóvá és megérthetővé válik
- saját belső képeikkel tűzdelve megy végbe egy lelki folyamat, mely jelentős szerepet játszik a korai személyiségformálásban is
- rajzolás közben, a belső gátjaik feloldódnak, a szorongás megszűnik, akár az addig magukba zárt félelmek, fájdalmak is megjelenhetnek
- csökken a belső ellenállásuk, és tudattalanjuk is megjelenik szimbolikus képek formájában
- a rajzlapon életre kelő figuráival képes kapcsolatot teremteni, szembe tud nézni akár a saját szörnyeivel is
- kézzel fogható, jól látható jelenséggé válik rajz formájában az addig csak homályos, felismerhetetlen, kézzel nem megfogható lelki jelenség
- az érzések, pszichés folyamatok elfogadhatóvá válnak, hiszen a rajzoló számára sokkal könnyebb egy képhez kívülről viszonyulni, mint belülről saját magához
- az így készült traumatikus, fájdalmat feldolgozó képek azonban túlmutatnak a pszichés sérelmeken, és megjelennek a vágyak az elismerésre, a jóra és a rajzolóban rejtőző pozitív erők, energiák, amelyeket mozgósíthat a jövőben.