Stresszforrások és a stressz kezelése – 2. rész  

Az előző cikkből már megismerhetted, hogy mik lehetnek azok a szuperérzékeny gyermeked életében előforduló stresszek, legtöbbször hétköznapi események, melyekről nem is gondolnád, hogy gyermeked túlingerlődéséhez vezetnek. Meríthettél néhány igen hasznos ötletet, hogy hogyan segíthetsz gyerkőcödnek a stressz elkerülésében és rövid távú csillapításában. Ha most kapcsolódtál be az olvasásba, a cikk 1. részét ITT olvashatod.

Most pedig megismerheted azokat a technikákat, amivel hosszútávon segíthetsz neki a stressz csökkentésében.

Tervezz mindig előre.

Tervezz meg mindent előre gyermeked és magad számára, így kevesebb döntést kell hozni és kevesebb meglepetés érhet titeket.

Ha lehet, akkor minden hétre közösen tervezzétek meg a heti menüt, a ruhatárat, az egyéb tenni és intézni valókat. Minden nap legyen egy közös, családi étkezés, mindig azonos időpontban. Erre általában a legjobb a vacsora, amikor már mindenki otthon van. Terítsétek meg mindig ugyanúgy az asztalt, így a gyermeked is könnyen megtanulja a terítést és később egyedül is megcsinálhatja.

Nézzétek meg a naptárban, hogy a tervek nem ütköznek-e valami mással, jut -e mindenre elegendő idő. Egy napra ne tervezz túl sok mindent egyszerre, hogy elkerüld a túlingerlődést. Dolgozzatok ki napirendet a hétköznapokra is.

Töltsetek minél több időt együtt.

Minden ember társas lény, így a sok együtt töltött idő megnyugtatóan hat gyermekedre is. Gondold át, mit tudnátok együtt csinálni a teendőitek közül! Például amíg te elolvasod a neten az e-mailjeidet a gyermeked nyugodtan színezgethet melletted, ha mosni készülsz kiválogathatja neked színek szerint a ruhákat stb…

Osszátok meg az örömteli tevékenységeket is! Ha mindketten szerettek kertészkedni, főzni, kutyát sétáltatni, fürdeni, tegyétek együtt.

Ha viszont egyedüllétre van szüksége, biztosítsd neki a nyugalmat, de légy elérhető a számára.

Ha azonban mindig egyedül szeretne lenni, próbáld meg kicsalogatni a csigaházából és gondold át, hogy nem voltál-e ingerült, kapkodó vagy tolakodó.

Az is jó megoldás lehet, ha szép csendben egymás mellett teszitek a dolgotokat, mindenki a magáét.

A természet is kapjon fontos helyet az életetekben.

Ez nagy jelentőséggel bír, nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ha csak egy akváriumot és néhány szobanövényt tudsz a lakásban megengedni, az is nagyon jó, mert gyermekednek nagy szüksége van a természet, az élővilág közelségére is, ahhoz, hogy kiegyensúlyozott legyen. Menjetek gyakran kirándulni, sétálni vagy akár túrázni is, hogy gyermeked minél több időt tölthessen természetes környezetben, fák, növények között, a jó levegőn. A friss levegőn való mozgás és játék is nagyon megnyugtató és feltöltő hatással lesz rá, és persze rád is.

Gondold át és beszélgessetek a te életed értelméről és céljáról.

Ha te magad tisztában vagy vele, hogy mi ad értelmet az életednek, oszd meg ezt a gyermekeddel. Ha még te magad sem tudod, úgy itt az ideje eldöntened, hogy melyek a legfontosabb dolgok az életedben. Ezzel jó példát mutatsz neki arra is, hogyan igazodjon el és döntsön az életben előforduló rengeteg lehetőség között.

Számtalan dolog lehet, ami értelmet ad az ember életének, így lehet minél több tudásra törekedni, segíteni másokon, végrehajtani Isten akaratát, kreatívan kifejezni magunkat, a családnak és a barátoknak élni.

Azonban, ha bizonytalan vagy, vagy aggodalmasan, pesszimistán viszonyulsz az élethez, jobb, ha nem terheled ezzel gyermekedet, hacsak kifejezetten rá nem kérdez. Ilyen esetben óvatosan mondd el neki, hogy néha minden felnőtt bizonytalan a dolgaiban, ezért át kell gondolnia őket, de a hullámvölgyek után mindig jobb idők következnek.

Hagyd, hogy a gyermekednek a tiédtől eltérő látásmódja alakuljon ki az életről!  Ez neked is segítségedre lehet, másként látni a dolgokat.

Gondold át és beszéljetek arról, hogy te miként nézel szembe az élet rossz dolgaival.

Te mivel magyarázod a szerencsétlenségeket vagy az emberi kegyetlenséget? Amikor ezekről hall az ember vagy esetleg szembesül is velük, az a szuperérzékeny gyerekek életében az egyik legnagyobb stresszforrás!

Hogyan lehet elviselni a veszteséget, fájdalmat, halált – ki melyiktől tart a legjobban?

Te magad tapasztaltál már ilyesmit, tanultál róla, hát oszd meg a tudásodat a gyermekeddel, így megkönnyítheted a helyzetét.

Amikor semmiképp nem tudsz elhárítani egy komolyabb stresszt a gyermeked feje felől, próbáld meg elfogadni.

Általában minden felnőttnek volt valamilyen nehézsége gyerekkorában. Az ilyesmi formálja is az ember jellemét, ezért fontos, hogy szülőként el tudd ezt magyarázni gyermekednek. A betegség, szegénység, családi gondok, a nagyvilág rossz hírei, életre szóló tanulságokkal szolgálhatnak, vagy elvezethetnek egészen a spirituális felismerésekig. Ezzel a hozzáállással segíthetsz a legjobban gyermekednek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.