Több olyan tanulási probléma létezik napjainkban, melyeknek teljesen más az oka, mint amit a mindannyiunk által jól ismert tanulási és magatartászavar címke takar, melyet az iskolák előszeretettel aggatnak egyre több gyerekre.
A pedagógusok sok esetben gyakorlott szemmel látják, hogy egyes gyerekek tanulási nehézségei valahogy mások, mint a többieké, de sajnos nincs elegendő idő, energia, lehetőség, hogy elmélyedjenek a probléma okainak feltárásában, viszont a szülők felé jelzik, hogy valami nincs rendben.
Nagyon fontos, hogy szülőként komolyan vedd ezeket a jelzéseket és elindulj a probléma valódi okainak feltárása útján.
Biztos vagyok benne, hogy Te magad is látod, hogy milyen nehézségekkel küzd gyermeked a mindennapi tanulás során otthon vagy az iskolában.
Biztosan észrevetted már, ha könnyen elkalandozik a figyelme tanulás közben, vagy tudod, hogy leblokkol a suliban, ha felszólítják.
De lehet, hogy azt tapasztalod, hogy a nap közepén már kimerült vagy nagyon visszahúzódó az iskolában.
Gyakran előfordul, hogy a gyermeked problémái nem tartoznak a tipikusnak mondott tanulási és magatartászavarok közé.
Az ő esetében, teljesen más dolgok állhatnak a tanulási problémák hátterében.
Nézzük meg mi lehet a tanulási problémák 6 olyan különleges oka, amire lehet, hogy eddig még nem gondoltál.
1. A szuperérzékenység
A szuperérzékeny alaptermészet, egyik oka lehet a tanulási problémák megjelenésének. A szuperérzékenység több különböző módon nehezítheti a gyermekek iskolai életét, a tanulásban nyújtott teljesítményét.
A világhírű amerikai pszichológus Elaine N. Aron kutatásai és más szakemberek véleménye szerint napjainkban a gyerekek 15-20%-a egyfajta fokozott érzékenységgel jön a világra, melyet szuperérzékenységnek neveznek. Ez egy teljesen természetes változata a velünk született alkati típusoknak.
Ma már minden 5. gyermek szuperérzékenynek születik.
Ha szeretnéd tesztelni, hogy a gyermeked vajon szuperérzékeny-e IDE KATTINTVA máris megteheted.
A szuperérzékeny gyerekek általában jó tanulók, de az iskolában őket érő hatások, tapasztalatok, körülmények, sokszor megnehezítik számukra, hogy hatékonyan figyelni tudjanak az órákon, visszaadják azt a tudást, amit korábban már megszereztek vagy egyáltalán képesek legyenek felszólalni az órákon.
Iskolai nehézségeik teljesen más jellegűek, mint a megszokott tanulási és magatartászavarként emlegetett problémák.
A más jellegű problémák, más típusú megoldási lehetőségeket kívánnak.
A jó hír viszont, hogy a szuperérzékeny gyerekeknek nincsenek súlyos viselkedési problémáik az iskolában! Egy ilyen gyerekről csak nagyon ritkán, de inkább sosem hallani olyat, hogy verekszik, vagy piszkál más gyerekeket, iskolát kerül, lop, hazudik vagy sértegeti a tanárokat.
Általában kitűnő diákok, szívesen tanulnak, kiemelkedő a tudásszintjük is, a tanárok elismerik őket.
Számukra a nehézséget, maga az iskolai élet jelenti.
2. Az inger-áradat
A második oka lehet a tanulási problémáknak, ami már a fokozott érzékenységből ered, hogy az iskolában rengeteg inger éri a gyerekeket.
Az osztály legnagyobb része persze nem szuperérzékeny, a tantermek zajosak és zsúfoltak, mindenki egyszerre kiabál, a tanítási nap pedig túl hosszú. Mindez együtt nagyon megterhelő lehet a számukra, hiszen ők minden egyes beérkező ingert fogadnak és megpróbálják feldolgozni. Már hogy ne lenne ez kimerítő?
Érdekes, hogy az inger-gazdagság ellenére gyakran unják az iskolát. Ez azért fordulhat elő, mert rögtön megértik, amit a tanár magyaráz, és nem tudják miért kell azt a többieknek a szájukba rágni. Ilyenkor történik, hogy a figyelmük elkalandozik és lemaradnak valami fontosról, ami aztán még bosszantja is őket.
Máris úgy tűnhet a külső szemlélő számára, hogy figyelemzavaruk van.
3. Túlzott követelmények
A suliban általában több a büntetés és a követelmény, mint otthon, és azt nem az érzékeny gyermeked lelkivilágához szabják. Pedig ő aztán nagyon szeretne megfelelni minden iskolai követelménynek. Ha esetleg őt vagy az osztályt megbüntetik, nagyon a szívére veszi.
Hiszen a büntetések szándékosan úgy vannak kitalálva, hogy még a legmakacsabb gyerek is megértse. Így az egy szuperérzékeny gyerek számára mindig eltúlzott lesz.
Ha pedig úgy érzi, hogy nem tud kellőképpen megfelelni a vele szemben támasztott követelményeknek, könnyen előfordulhat, hogy gyermeked önbizalma csorbát szenved és bizonytalanná válik.
Ami hosszú távon feszültséghez, szorongáshoz és túlingerelődéshez vezet. Ezek az érzések olyan komoly stresszt okozhatnak számára, ami szintén rontja a tanulási képességeit.
4. A barátkozás nehézségei
A szuperérzékenyek az iskolában találkoznak először a társas élet problémáival. A szülők tapasztalatai szerint, ezek a gyerekek otthon, barátok között, a szomszédokkal, családtagokkal ugyanolyan természetesen viselkednek, mint a többiek.
Az iskolában azonban a viselkedésük furcsának tűnhet a többiek számára, így gyakran „csodabogárként” tekintenek rájuk és nem értik őket.
Egy érzékeny gyerek, hajlamos például kívülállóként, csendben figyelni az ingergazdag környezetet, kizárva magát az eseményekből.
Vagy tanúja lesz, ahogyan másokat piszkálnak, vagy ő maga is átéli azt, ami persze újabb okot ad az elzárkózásra vagy a heves reakciókra és mindez eltávolítja őt a többiektől.
Mire megérti a játékszabályokat és jobban tudna alkalmazkodni az állandóan körülményekhez, a többiek már rég barátságokat kötöttek és róla pedig véleményt formálnak, miszerint: félénk, furcsán viselkedik, zárkózott, unalmas, esetleg nagyképű stb.
Előfordulhat, hogy a gyermeked amiatt is szorongani kezd, hogy mit gondolnak róla, vagy mert nem tud olyan gyorsan kialakítani baráti kapcsolatokat.
Szorongása és túlingereltsége korlátozza abban, hogy ki tudja bontakoztatni tanulási, de ezen kívül még társas és sportbeli képességeit is.
Gondold át mindezeket a tényezőket alaposan, amikor iskoláskorú szuperérzékeny gyermeked az iskola kezdés után egyik napról a másikra rosszkedvű, levert, ingerlékeny vagy visszahúzódó lesz.
5. Maximalizmus a tanulásban
Érdekes gondolat, hogy ha a gyermeked maximalista, ez vajon hogyan akadályozhatja őt a tanulásban? Hogyan okozhat neki tanulási problémákat?
Teljes ellentmondásnak tűnik. Pedig nem az.
Ugyanis sok maximalista gyerek olyannyira ráfeszül a tanulásra, hogy ez a folyamatos belső feszültség akadályozza abban, hogy valóban kihozza magából a maximumot.
Ahogyan már említettem a szuperérzékeny gyerekek általában jó tanulók, és van, amikor túlzottan is jók. Ilyenkor túl sok időt töltenek a házi feladat elkészítésével, a lecke megtanulásával, a beadandók megírásával. Sokkal többet, mint amit bármelyik tanár elvárna, és sokkal többet, mint a jól tanuló, de nem szuperérzékeny gyerekek.
Ez lelkileg egy igen megterhelő állapot lehet, különösen egy érzékeny gyerek számára, amikor mindig minden helyzetben csak a tökéletessel elégszik meg, és minden más kevés a számára. Ez gyorsan felőrölheti őt lelkileg és fizikailag is.
6. Amikor gyermeked nem maximalista
Természetesen nem minden szuperérzékeny gyerek maximalista, legalábbis eleinte nem az.
Sokszor tévesen értelmezik gyenge tanulónak, ha egy gyermek összecsapja a leckéjét, vagy hanyagul ír, akár a dícséretet is közömbösen fogadja. De Te szülőként úgyis tudod, hogy se nem gyenge, se nem hanyag a tanulásban.
Egy szuperérzékeny gyerekeknél legtöbbször arról van szó, hogy begyűjtött már néhány rossz tapasztalatot arról, hogy túlingerelt állapotban nem tudott jól teljesíteni az iskolában.
Ezért önvédelemből tesz úgy, mintha semmi nem érdekelné és megelégedne a látszólagos gyengébb teljesítménnyel.
Lehet, hogy egyszerűen untatja őt az iskola. Az érzékeny gyerekeknek alapszükséglete a kapott információk alaposabb feldolgozása, erre azonban az általános iskolában csak egy nagyon jó képességű, kis létszámú osztályban vagy egy kreatív tanító szárnyai alatt lenne lehetőség.
Hiányérzetük van, ha nem gondolkozhatnak el mélyebben egy adott feladaton, így például nem köti le őket egy hajót ábrázoló festmény lemásolása.
Őket az érdekli, hogy milyen érzés lehetett a kapitánynak egy ilyen óriási hajóval nekivágni az óceánnak, megpillantani a szárazföldet, találkozni az ott élő őslakosokkal és ez milyen hatással van az egész világra.
Előfordulhat, hogy gyermekednek fel nem ismert tanulási zavara, látás – vagy hallásproblémája van, ez okozza a tanulási nehézségeit. Ilyen esetben nagyon fontos kideríteni mi állhat a háttérben.
Tarts velem a cikk következő részében is, amiben ahhoz adok ötleteket, hogy hogyan támogathatod gyermekedet, ha maximalista és hogyan, ha nem maximalista a tanulásban.